We grow your
digital flow

Welke sociale mediakanalen heb ik als bedrijf nodig?

Wil je graag aanwezig zijn op sociale media? Of weet je niet of je online bent op de juiste kanalen? Let goed op dat je het juiste medium kiest om je doelgroep te bereiken. Waar je op moet letten? Dat lees je hieronder!

Bereik iedereen met Facebook

We hebben allemaal wel al eens gehoord over Facebook. Niet onlogisch, het is dan ook een van de populairste platformen in Vlaanderen. Opvallend is dat er steeds minder jongeren op aanwezig zijn. Zo is er een daling te zien bij jongeren tussen 15-19 jaar, maar ook bij de jongvolwassenen tussen de 20-29 is er sprake van een daling ten op zichte van enkele jaren geleden.  

We kunnen dus wel zeggen hoe jonger de doelgroep, hoe mindere interesse in het medium. Maar toch is er in het algemeen op Facebook geen sprake van een specifieke doelgroep, waardoor het inzetbaar is voor elke leeftijd. 

Grafiek maandelijks gebruik Facebook 2021
Maandelijks gebruik Facebook Vlaanderen

Het visuele Instagram

In 2021 telde Vlaanderen meer dan drie miljoen gebruikers op Instagram. De doelgroep bestaat vooral uit jongeren en jongvolwassenen met een leeftijd tussen de 15 en 40 jaar. Opvallend is dat het platform minder populair is, naarmate de leeftijd.

Wanneer is dit communicatiekanaal dan goed voor je bedrijf? Bijvoorbeeld als je visuele content hebt of als je producten wil promoten. Zo is het een veel gebruikt medium om te shoppen. Of zie je regelmatig influencers producten aanbevelen of beoordelen. 

Maandelijks gebruik Instagram 2021
Maandelijks gebruik van Instagram in Vlaanderen

LinkedIn profiel voor je business

Het platform richt zich op het bedrijfsleven waar de gemiddelde leeftijd tussen de 20 en 50 jaar ligt. De content op dit medium hou je best professioneel en zakelijk.

Ken je bedrijven waarmee je online in contact wil blijven? Of wil je een netwerk uitbouwen voor je bedrijf? Dan raden we je aan om een bedrijfspagina aan te maken op LinkedIn. 

Grafiek LinkedIn gebruikers Belgie 2021
Aantal LinkedIn gebruikers België in 2022

Inspireer op Pinterest

Op Pinterest bestaat de doelgroep uit vrouwen tussen de 20 en 55 jaar oud met interesses in interieur, fashion, beauty, reizen, recepten, gezondheid en nog meer! Heb je een bedrijf dat inspringt op een van deze onderwerpen? Dan zit je sowieso goed.

Belangrijk om te weten is dat Pinterest dus niet geschikt is voor elk type bedrijf. Heb je het gevoel dat je visueel inspirerend kan zijn? Dan is Pinterest de plek waar je online aanwezig moet zijn! 

Grafiek maandelijks gebruik Pinterest 2021
Maandelijks gebruik van Pinterest in Vlaanderen

TikTok en Generatie Z?

Dat TikTok alleen interessant is voor een jonger publiek is volgens ons een misvatting. Steeds meer volwassenen raken verslaafd aan TikTok. Hoe dat precies komt? Alles draait om entertainment. Het doel van het bedrijf is om de creativiteit van de gebruikers te kunnen delen met de wereld. Denk je als bedrijf daar ook in te kunnen slagen? Dan moet je misschien eens nadenken over een account op TikTok.

Grafiek maandelijks gebruik TikTok 2021
Maandelijks gebruik van TikTok in Vlaanderen

Youtube voor jong en oud

Youtube is een breed platform waar alle leeftijden op te vinden zijn. De verschillende content is er enorm: vlogs, testimonials, muziek, tutorials, reviews en nog meer! Toch zien we dat jongeren dagelijks meer online zijn dan de volwassenen.

Als bedrijf is het een interessant platform als je via korte video’s, tips kan geven, inspiratie kan op doen of weetjes achter kan laten. Heb je al meteen enkele ideeën? Dan is dit kanaal misschien wel iets voor jou! 

Grafiek maandelijks gebruik Youtube 2021
Maandelijks gebruik Youtube in Vlaanderen

Twitter, yes or no?

Op Twitter vind je vooral bedrijven, politicus, journalisten of cryptocurrency liefhebbers. Dit heeft te maken met de actuele nieuwsonderwerpen die je er kan volgen.

Twitter kan voor je bedrijf een meerwaarde zijn als je doelgroep er zelf ook actief is. Echter moet je jezelf wel de vraag stellen of dit het ideale platform voor je is. Je zult veel tijd en moeite moeten investeren om betrokken te zijn met je doelgroep. Dat vraagt misschien meer engagement dan bij andere sociale mediakanalen.

Grafiek maandelijks gebruik Twitter 2021
Maandelijks gebruik Twitter in Vlaanderen

Dus...

De conclusie is dat vooral jongeren op sociale media aanwezig zijn, maar ook steeds meer volwassenen.

Als je doelgroep breed is, dan zijn Facebook, Instagram en Youtube de beste kanalen. Zowat alle leeftijdscategorieën vind je terug op deze media.

De andere platformen zijn meer gericht op specifieke doelgroepen zoals LinkedIn voor de professionals en Pinterest voor de creatievelingen.

Het is dus belangrijk om te weten waar je doelgroep aanwezig is voor je ermee aan de slag gaat.

Grafiek social media gebruik Vlaanderen
Maandelijks gebruik sociale media in Vlaanderen